Od najmłodszych lat gdy dziecko zaczyna wchodzić w interakcje z innymi ludźmi, nawiązywać relacje –  w rodzinie, żłobku, przedszkolu czy szkole, ma styczność z różnymi sytuacjami które nie zawsze mogą iść po jego myśli, szczególnie jeśli chodzi o możliwość współdzielenia i dzielenia się z innymi. Umiejętność ta jest bardzo ważna ponieważ to ona m.in. początkuje pierwsze przyjaźnie i kształtuje funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Dorośli stają się wzorem dla dzieci, to oni nas obserwują, biorą z nas przykład, dlatego warto przekazywać im już od najmłodszych lat czym jest dzielenie się. Ta kluczowa umiejętność, daje możliwość porozumiewania się a także uczy czym jest kompromis.

280760372_1166418077455724_4363392177913190358_n
IMG20210915105847

Roczne maluszki jeszcze nie wiedzą co to jest hojność, bawiąc się i podając zabaweczki, czerpią z tego przyjemność. Natomiast w wieku dwóch lat dzieci wkraczają w etap „To moje!”, wtedy tworzy się tożsamość malucha, poczucie własności jest jej ważnym aspektem. Dwuletnie maluszki, mogą jeszcze nie rozumieć na czym polega dzielenie, są bardziej nastawione na branie niż na dawanie, jest to normalny etap rozwojowy, dziecko skupia się na sobie, a gdy nie jest po jego myśli nie jest  w stanie zapanować nad emocjami,  może nie rozumieć że wyrwanie zabawki innemu dziecku jest złe, może wpaść  w złość gdy to się nie uda. Dawanie reprymendy w tej sytuacji nie spowoduje nauczenia się dzielenia, tylko zachęta i praktyka. Dzieci w wieku 3 lat zaczynają rozumieć dzielenie się „po równo”, choć wciąż może budzić się w nich złość i zniecierpliwienie gdy muszą podzielić się zabawką. Pomocne w zrozumieniu dziecku mogą być wspólne czynności polegające na dzieleniu się i robieniu czegoś na zmianę. Jeśli nadarzy się po drodze problem warto spytać dziecko jakby się czuł gdyby ktoś zabrał mu zabawkę lub nie zgodził się na zamianę.

Aby zachęcić dziecko do dzielenia się w codziennym życiu, warto przekazywać  mu odpowiednie wartości, już od najmłodszych lat, poprzez:

  • Rozmowę – pokazanie korzyści: „Jeśli pożyczysz Franiowi jeden samochodzik, będziecie mogli bawić się w wyścigi”
  • Chwal za dzielenie się – jeśli dziecko usłyszy pochwałę: „Szymuś, super, bardzo mi się podobało że podzieliłeś się z Kacperkiem samochodzikiem, dzielenie się jest super” będzie chciało zasłużyć na kolejną pochwałę
  • Baw się w wymienianie przedmiotów – poprzez gry i zabawy; w trakcie mów o każdym kroku: „Teraz moja kolej malowania książeczki, potem będzie twoja kolej, podzielę się z tobą mazakami a ty podziel się ze mną kredkami”
  • Zwracaj uwagę na przykłady dobrego dzielenia się u innych – „Asia podzieliła się swoimi klockami z Julcią, to było bardzo miłe z jej strony”
  • Uprzedź malucha co się wydarzy – „ Przyjedzie do nas Krzyś, być może będzie chciał pobawić się niektórymi twoimi zabawkami, chodź zobaczymy, co możemy mu pokazać”
274136435_1129718067773477_5453634565734611958_n
IMG-20220331-WA0001
20220127_095811
PAMIĘTAJ!

 

Każde dziecko ma prawo do własności, jeśli nie chce pożyczyć danej zabawki, daj mu szanse powiedzieć NIE, dziecko uczy się poprzez naśladowanie i obserwacje, jeśli nie chce podzielić się  ulubioną zabawką dajmy mu takie prawo. Przed pożyczeniem warto spytać czy można pożyczyć daną zabawkę i nie brać nic bez pytania.

Jeśli dziecko podzieli się, chwal, pokaż jak bardzo jesteś z niego dumna. Pozwalaj dziecku bawić się niektórymi twoimi rzeczami podziel się  z nim owocem, jeśli nie pozwalasz mu dotykać swoich rzeczy nie zrozumie dlaczego ma udostępniać swoje innym, ale ucz go by nie brał cudzych rzeczy bez pytania.

Zachęcaj do dzielenia się ale nie zmuszaj!
opracowała:
Justyna Kopeć – opiekunka dziecięca